האם יש קשר בין עבודתכם במכון לבין משנתו של של ״בעל הסולם״?

״בעל הסולם״- הרב יהודה לייב הלוי אשלג

״בעל הסולם״- הרב יהודה לייב הלוי אשלג

״האם יש קשר למחקריכם ועבודתכם במכון, עם משנתו של הרב יהודה הלוי אשלג "בעל הסולם", ובמיוחד ספרו "תלמוד עשר הספירות", המתאר את השתלשלות העולמות הרוחניים מהבורא ועד אלינו?״

השאלה נשאלה על ידי יהושע בפינת שאל את המומחה. חברי המכון אשר מעוניינים להוסיף את תשובותיהם יכולים לשלוח אותם לרֹעִי לוטן גלזר, בדוא״ל: q.spacer@gmail.com. בכל מקרה כל אחד ואחת מוזמנים להגיב בתחתית הדף.


תשובתה של ד״ר רבקה פבריקנט:

שלום יהושוע
תודה על שאלתך. התשובה שלי היא כן! יש דמיון רב מאד בין משנתו של הפיסיקאי והפילוסוף דיוויד בוהם David Bohm לבין רעיונות במשנתו של בעל הסולם.
בוהם לא ידע דבר על קבלה. הוא הגיע מכוון אחר לגמרי לרעיונות ומסקנות מאד דומות. אם תרצה דוגמאות אשמח לפרט!
אגב, פרופ' משולם, חוקר קבלה ידוע, שגילה את הדימיון הזה נפגש עם בוהם והייתה ביניהם 'שיחה טובה' (לפי עדות אלמנתו ז"ל של בוהם ז"ל).
ברכות חמות
רבקה

 


תשובתה של ד״ר פרנסואז טיביקה:

ליהושוע שלום

יש רק בריאה אחת אך יש מספר דרכים לתאר אותה. המדע הוא דיאלוג שפותח כדי לשוחח עם הטבע ולהבין אותו. תורת הקבלה אף היא פותחה כדי להסביר את הבורא ובריאתו. כל אחד מבטא היבט אחר של אותה אמת של אותה בריאה. נניח שיש לתאר תפוח. המדע מתאר את צבעו והרכבו והקבלה מתאר את טעמו. לפי הבנתי השאלה שלך מסתכמת ב: "האם אפשר דרך המחקר שנעשה על ידי חברי המכון לגלות מהו טעמו של "התפוח"? אני חושבת שרוב חוקרי המכון יסכימו איתי שכן.

בברכה, פרנסואז


תשובתו של הרב אליעזר גרינבוים:

יהושע שלום

משנתו של בעל הסולם היא ניסיון יפיפה, אם כי לא מוסכם על כולם,  להבנת הנמשל בתורתו של הארי ז"ל והוא היחיד שהעלה על הכתב באופן מפורט וקוהרנטי ניסיון שכזה. הניסיון להבין את מהות המציאות ואיך היא מתבטאת בתופעות הנראות לעינינו הוא אכן היעד העליון והמרכזי של  מכון המחקר ע"פ הבנתי.  אך הרגשתי שהוא מחייב שילוב של כוחות מובילים רבים נוספים במכון לפני שנהיה בשלים לקדם ברצינות מחקר שכזה. כאשר נגיע לשלב זה, תורתו של בעל הסולם  אכן תהווה אפשרות מרכזית לבדיקה, אבל כמובן מטבעו של מחקר אמתי ,אין החלטה מראש לקבל את מסקנותיו. ביתר פרוט לגבי הפרויקט הנ"ל, מי שמכיר באפשרות קיומה של מציאות רוחנית שהיא מקור הכל ,מבין שחייבת להיות נקודת או נקודות תפר שבה המציאות הזו יוצרת או מצטיירת כמציאות הנראית בעינינו כלומר המציאות החומרית. לבדוק את המעבר הזה ולתאר אותו במידה והאפשרות נכונה,זה אחד האתגרים הקשים והמרתקים ביותר העומדים לפני המכון. החלום שלי שפרויקט כזה יוליד  היפותזות שיכללו הנחות בתחום המציאות הרוחנית,שיצרו ניבויים במציאות הנקלטת-והניבויים יכנסו לתחום המדע הניסויי. התחלת המחקר בכיוון זה נעשתה באופן עצמאי, עוד לפני ייסוד המכון, על ידי פרופ' יקיר שושני חבר המכון, ד"ר אלון רטר ורועי לוטן גלזר ממקימי המכון ואנו נשלב את פעילותם במסגרת הפרויקט של המכון.

אלי