מחקר הוליסטי של האדם

בתחום הרפואה הפיזית, הרפואה המודרנית עשתה דרך ארוכה במאה האחרונה, בהתקדמות מטאורית . אך למרות זאת, הרפואה האלטרנטיבית עולה כפורחת בעשרות השנים האחרונות כאשר רובה מבוססת על שיטות טיפול עתיקות. ביסוד רוב דרכי הרפואה הלא קונבנציונליות עומדת התפיסה של האדם כיחידה אחת המורכבת מגוף ונפש, כך ששיטות הריפוי או מניעת המחלה (המודגשות ברפואה הלא קונבנציונלית) או שיפור האישיות, יוצאות מגישה שאי אפשר להפריד בין טיפול בנפש לבין טיפול בגוף.

הזרם המרכזי בפסיכולוגיה, וודאי בפסיכיאטריה, מתייחס לאדם מתוך נקודת מבט הרואה בגוף את מקור הכול, ומתוך תיאוריה שכזו נבנות שיטות ריפוי המצליחות כתוצאה מהיכולת לקבל פידבק מטיפולים במאות מיליוני בני אדם.

גם בתחום הנפש התאזרחו בעשרות שנים האחרונות בעולם המערבי שיטות טיפול אלטרנטיביות, ושיטות רבות לקידום האישיות, שמקורן בגישות אלטרנטיביות.

המכון שלנו מכריז מאז הקמתו על רצונו להתייחס לכל מכמני החכמה האנושית מתוך פתיחות, ולבנות מחקרים רב תחומיים, זאת תוך שימוש בדרכי המחקר הרציניות.

והנה תוך חודשים ספורים מהקמתו של המכון נקרתה לפנינו הזדמנות נדירה, שקשה למצוא כמותה במסגרת שום קבוצת מחקר.

במכון שלנו חברים עשרות אנשים מתחומים שונים, החל מפסיכולוגים, שחלקם מפתחים שיטות אלטרנטיביות בתחום, חוקרי מוח, רופאים, רופאים אלטרנטיביים שחלקם גם רופאים קונבנציונליים, ביולוגים, ואוטודידקטים רבים שבנו או שלמדו במשך שנים שיטות ריפוי וקידום אישיות, ומפעילים אותם בהצלחה במשך עשרות שנים.

חלקם מקבלים את השראתם מחוכמות המזרח, חלקם מהיהדות ,חלקם מהמדע המערבי וחלקם מכמה מקורות ביחד.

המשותף ביניהם הוא הפתיחות לרוחניות וגם הפתיחות לגישתו של האחר ,ויש ביניהם רבים עד להפתיע שהורתם בתחום המדעים המדויקים.

בעולם קיימות כאמור גישות טיפול ושיפור אישיות אלטרנטיביות רבות ,אך לא נעשו מספיק מחקרים מדויקים בנושא. כל אחד מהמטפלים טוען ששיטתו עדיפה, אך האדם מוצא עצמו נבוך בתחום. אפשר שאילו הייתה אפשרות לחקור את השיטות השונות ואת יסודותיהן ולהעמיק בהן, ניתן היה להוציא את הטוב מכל אחת, לחדש דברים נוספים, לשלבם עם השיטות הקונבנציונליות ולבנות דרכי טיפול ושיפור חדשות ומוצלחות הרבה יותר.

אנו רוצים להקים  קבוצת מחקר כזו, מחקר שיקשיב לכולם רוב קשב, יבחן את יסודותיהן התאורטיים, וזאת בשיטות מדעיות איכותיות, וינסה לבנות מתוך כך שיטה או שיטות קוהרנטיות ומעמיקות ולבחון אותן בעולם המעשה.

מתוך המחקר אמורה להעלות תמונה כוללת של האדם מבלי להתעלם מאף אחד מחלקיו, מתוך פתיחות לאפשרות שיש חלקים שאינם נובעים מהחלק הפיזי, אך ללא הנחת האפשרות הזו מראש. מתוך תמונה זו ננסה לגזור שיטות לשיפור האישיות וטיפול , ללמדם במסגרת תכנית למודים מסודרת למטפלים למדריכים לרופאים ולכלל הציבור ולהשתמש בהם.

אנו קוראים לכל מי שעוסק בתחומים אלו, ובפרט לחברי המכון – להצטרף למחקר חשוב זה.

לפרטים והצטרפות למחקר: hamataraemet@gmail.com

החוקרים הבאים הביעו את הסכמתם להצטרף למחקר, רשימה חלקית:

הפרופסורים: שרה סבירי, משה עירון. עודד מימון.

הדוקטורים: דרור גרין, פרנסואז טיביקה, דב ינאי, יהונתן בנטוויץ, ברכה קליין תאיר, רונית רותם, דניאל נשיא, שלום סרברניק, אורי אור, יהודית רונן, אילנה ליברמן, חגי פולקמן, אלון רטר, אורי בן יעקב,דידה קימור, אפרת סוראקי, אורנה ינאי ,רות אנגל אלדר, רחלי בלבן, אלי יהלום, עוז מרטין, גאיה לורן, איתן ליפץ,שלמה קאפח. הדוקטורנטית-מיכל אורפז ציפרס.

המטפלים, מפתחי שיטות וטכנולוגיות, והאוטודידקטים: סאם לוי,עמיר רטר,יאיר כהן, פנינה אוהנה לובלצ'יק, עדו צומר, מירה שרון, סמדר נוגה וייסמן, אילנה בת שלום, גרי מנדלסון ונטלי זיתוני.

ועדת ביקורת מדעית: הפרופסורים דורון אורבך ואליהו ריפס והד"ר יצחק אוריון.

להיסטוריה של הפרויקט לחץ כאן.


תגובות

מחקר הוליסטי של האדם — 7 תגובות

  1. שלום,
    מזמין להצטרף למחקר.
    מלווה אנשים מ 1978. עוסק בהבראה מעשית ממצבים מורכבים. בנינו מספר מתודולוגיות שנשמח לחדד / לבחון / לחקור ולהעמיק יחדיו. הגישה היסודית שלנו מביאה את הרעיון כי בכל תופעה פיזית / חברתית… יש חכמה. כוונתה היחידה היא לכוון. הפתולוגיה לעולם מיועדת להיות זמנית ולהפיק את הטוב. תודה.

  2. צריך לגבש את מהות המחקר, אני מציע שביחד נגבש את הצעת המחקר.
    זה מה שמעניין אותי ואשמח להשתלב במחקר
    https://www.hamataraemet.org/%D7%93%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%A4%D7%A0%D7%99%D7%9E%D7%99%D7%99%D7%9D/%D7%93%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%93%D7%A2%D7%99-%D7%A4%D7%A0%D7%99%D7%9E%D7%99/%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%98-%D7%94%D7%94%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%99/

    מעוניין לקבל תגובות ולהתחיל לעבוד על הפרויקט המשותף, מה דעתכם?

  3. המעניין ביותר עבור האדם הסובל , בגופו או בנפשו, הוא להצליח ללשחרר עצמו מהחיבור המתסכל בין קיומו של סבל , לבין התגובות המותנות. כך בין חולע או כרב לערך עצמי אשמח להיות שותף למחקר. עוז

  4. תפיסת המציאות המרובדת מניחה שהאדם עצמו במדרג המודע והלא מודע שלו מחובר לכמה רמות של רבדי מציאות , כשכל רובד מציאות גבוה יותר מכיל פתרונות גבוהיים והרמוניים יותר למציאות עולמו, החיבור בין הקיום לסבל נוצר מבחירות הנובעות מרבדים נמוכים יותר עם מרחב פתרונות צר וכאוטי יותר, אשר הפתרונות ברמות סדר הסותרות ומתנגשות, רמות סדר כאוטיות ברמתן, לכן כלפי מעלה המודעות נוצר סבל,

    כשהאדם מתחבר לרמות הרמוניה גבוהות יותר, הוא יכול להשרות פתרונות הרמוניים יותר ולא סותרים במורד הרבדים הנמוכים, פתרונות שמשרים כוחות חיים והחדשות , ריווח ויצירת מרחב לרצונות השונים להתגשם עם פחות סתירה, בריאות ושפיעה,

    הדרך אל מעמקי הרוחניות היא לא סתם משחק בסימבוליקה יותר יפה, אלא התחברות למשאבי חיים גבוהים ואיכותיים יותר, למערכת פתרונות נקיים יותר של הבריאה,

    אני לא רוצה להרחיב פה יותר מדי אבל מי שמעוניין לקרוא יותר מוזמן לקרוא פוסט קטן בנושא בכתובת הבאה
    https://www.facebook.com/groups/894324623943283/permalink/898527193523026/

  5. הקשר המופלא בין מעשה וידיעה ( מוח ותודעה , חומר ורוח, גוף ונפש )—–1

    סוד השפה האנושית.

    כדי לפצח את סוד השפה האנושית, צריך לשתוק.
    ומדוע לשתוק ?
    כי השפה האנושית עוד לא הומצאה,
    ואם השפה האנושית עוד לא הומצאה , באיזו שפה נתאר את המצאתה ?
    התשובה באה מאליה……..כמובן, בשפת המעשים.

    כאן מתבקש הקורא לשכוח את מה שהוא קרא, כיוון שהשפה עוד לא הומצאה.
    מכאן ואילך מתבקש הקורא לדמיין את המעשים המתוארים באמצעות מלים, כאילו מציגים אותם שחקנים על הבמה …ללא מלים.

    ראובן ולוי נמצאים על בימת התיאטרון, ובהמשך יצטרפו אליהם שמעון ואשר.

    ראובן: אני נוגע בדופן פנימית של מקרר….וידיעה פלאית באה אלי
    לוי: מה אתה יודע ?
    ראובן ידיעה פלאית באה אלי בעקבות מגע בדופן פנימית של מקרר.
    לוי: תנסה לתאר לי את הידיעה הפלאית הזו.
    ראובן: אני לא יכול לתאר את הידיעה הזו, כיוון שהשפה עוד לא הומצאה.

    לוי: גם אני רוצה שידיעה פלאית כזו תבוא אלי.
    ראובן: תנגע בדופן פנימית של מקרר, וידיעה זו תבוא אליך.

    לוי: נגעתי, נכון , וידיעה פלאית הגיעה אלי.
    גם אני לא יכול לתאר את הידיעה הזו, כיוון שהשפה עוד לא הומצאה.

    ראובן: אולי נעניק שם לידיעה פלאית זו ? וכך נתחיל ליצור שפה.
    לוי: מה זה שם ?
    ראובן: צירוף של אותיות ( בעל צליל ייחודי, וצורה חיצונית ייחודית)
    צירוף האותיות ל ו י הוא השם שלך, וצירוף האותיות ר א ו ב ן הוא השם שלי.

    לוי: ואתה רוצה לבחור צירוף אותיות, שיהיה השם של הידיעה הפלאית שבאה אלינו, בעקבות מגע בדופן פנימית של מקרר ?

    ראובן: כן, זה ממש מתבקש לבחור שם לידיעה המופלאה שבאה אלינו, בעקבות מעשה
    פשוט, של מגע בדופן פנימית של מקרר.

    לוי: יש שמות של בני אדם, יש שמות "לדברים" שבן אדם לובש, יש שמות "לדברים" שבן אדם אוכל, ויש שמות "לדברים" שבן אדם משתמש בהם, וככה אני יכול להמשיך ולהציג עוד שמות, ועוד שמות, וכל שם זה רק צירוף אותיות ייחודי.
    אבל, עלי לציין כי "שם של ידיעה פלאית שבאה בעקבות מעשה " נראה לי מוזר.
    הקשר המופלא בין מעשה וידיעה ( מוח ותודעה , חומר ורוח, גוף ונפש )——–2

    ראובן: השם החשוב ביותר, הוא שם של ידיעה טבעית, שבאה אל האדם בעקבות מעשה שהוא עושה. יש הרבה ידיעות טבעיות שבאות אל האדם העקבות מעשים שהוא עושה,
    ואנו דנים בידיעה טבעית מסוימת, שבאה אל האדם בעקבות מגע בדופן פנימית של מקרר.

    לוי: ואתה בטוח כי צירוף אותיות הנבחר באופן שרירותי, יכול למלא תפקיד של שם , עבור ידיעה טבעית זו ?

    ראובן: כן בהחלט, לכל צירוף אותיות שנבחר באופן שרירותי יש צורה ייחודית וצליל ייחודי. נתונים אלה קובעים, כי השימוש היחידי של צירוף אותיות, הוא רק שם.

    לוי: אתה מסכים שצירוף האותיות ק ר מ י ר יהיה השם שלה ?
    ראובן: לכל צירוף אותיות שתציע אני מסכים, וכמובן גם לצירוף האותיות ק ר מ י ר
    לוי: עכשיו המצאנו את המלה הראשונה של השפה האנושית.(צירוף האותיות ק ר מ י ר )

    ראובן: מה בסך הכל המצאנו ? בחרנו צירוף אותיות באופן שרירותי, והסכמנו שצירוף אותיות זה , יהיה שם של ידיעה מסוימת, שבאה בעקבות מעשה מסוים.

    לוי: עכשיו כל אדם יכול לעשות את המעשה המסוים הזה – ולדעת.
    אם אדם זה יסכים לקבל את צירוף האותיות שבחרנו – שישמש כשם עבור ידיעה טבעית זו – אז יש לכולנו התחלה של שפה אנושית.

    שמעון שפתאום הגיע שואל : מה זה ק ר מ י ר ?
    לוי: זה צירוף אותיות, שהתפקיד שלו הוא שם.
    שמעון: שם של מה ?

    לוי: הסכמנו כי צירוף האותיות ק ר מ י ר יהיה שם מוסכם של ידיעה טבעית, שבאה בעקבות מעשה של מגע בדופן פנימית של מקרר.

    שמעון: אתה יכול לתאר לי את הידיעה הזו ?
    לוי: עם מה ? עם צירופי אותיות אחרים ? הרי זה בלתי אפשרי.( כל צירוף הוא רק שם)

    שמעון: ואיך תבוא אלי הידיעה הזו ?
    לוי: עליך לעשות מעשה , ולנגוע בדופן פנימית של מקרר.

    שמעון: טוב, הנה עשיתי את המעשה…..ואני מסכים שידיעה מופלאה הגיעה אלי.
    לוי: עכשיו עליך להסכים, כי צירוף האותיות ק ר מ י ר יהיה השם המוסכם של ידיעה זו.
    שמעון: אני מסכים, אבל אולי כדאי לקצר את השם שבחרתם.
    לוי: אפשר במקום צירוף האותיות ק ר מ י ר להסתפק בצירוף האותיות ק ר מ י
    ראובן : ואולי מספיק להשתמש בצירוף האותיות קרמ
    לוי : זה גם שם יפה……קרמ
    שמעון : אני הייתי מסתפק בצירוף האותיות ק ר מה דעתכם ?
    הקשר המופלא בין מעשה וידיעה ( מוח ותודעה , חומר ורוח, גוף ונפש )———3

    ראובן: גם אני מסכים לצירוף האותיות ק ר
    לוי: גם אני
    ראובן: עם צירוף האותיות ק ר (שתפקידו הוא שם ) התחלנו ליצור שפה אנושית
    לוי : צריך להתרגל לרעיון, כי כל צירוף אותיות…הוא רק שם..
    שמעון: קשה להתרגל לרעיון הזה , האם באמת כל צירוף אותיות הוא רק שם ?

    פתאום הופיע אשר ומצטרף אל החבורה המנסה ליצור שפה אנושית.
    אשר: מה זה צירוף האותיות ק ר ?
    לוי: כל צירוף אותיות…הוא רק שם.
    אשר: שם של מה ? של מי ?

    לוי: זה שם של ידיעה טבעית שבאה אל האדם, בעקבות מעשה של מגע בגוש שלג.
    אשר: עלי לציין כי כאשר נגעתי בגוש שלג, הגיעה אלי ידיעה מופלאה.
    לוי: השם המוסכם של ידיעה מופלאה זו ( בחברת האנשים שלנו) הוא צירוף האותיות קר
    אשר: עשיתי ( נגעתי בגוש שלג) וידעתי,ועכשיו יש לי שפה משותפת אתכם.

    לוי: השפה האנושית מבוססת קודם כל על מעשים, המביאים לידיעה.
    האדם עושה ויודע, ורק אחר כך הוא מתחיל ליצור שפה של שמות.
    שמעון: נכון – המעשה והידיעה הם העיקר – והשם המוסכם בא אחרי העיקר.
    לוי: השם המוסכם נדרש לחברה של אנשים , בתנאי שהם קודם כל …יעשו וידעו

    אשר: כדי ליצור שפה אנושית של שמות, צריך כמות עצומה של צירופי אותיות.
    ראובן: יש צירופי אותיות ללא הגבלה , ולכל צירוף יש צליל ייחודי וצורה ייחודית.

    אשר: יש המון "דברים" בעולם שהאדם מבחין בהם באופן מעשי, ולכל דבר מאלה יש לבחור צירוף אותיות שימלא תפקיד של שם.
    יש המון פעולות מעשיות שהאדם מסוגל לעשות, ולכל פעולה צריך לבחור צירוף
    אותיות שימלא תפקיד של שם.
    יש המון ידיעות טבעיות שבאות אל האדם בעקבות מעשים שהוא עושה, ולכל ידיעה כזו יש לבחור צירוף אותיות, שימלא תפקיד של שם.

    שמעון: אני כבר התרגלתי לרעיון הזה , שכל צירוף אותיות הוא רק שם ?

    אשר: נראה לי שהשפה האנושית היא שפה פשוטה מאוד.
    שפה זו מבוססת על מעשים המביאים ידיעות, וזה העיקר.
    האדם עושה ויודע…..וזה העיקר.
    רק אחרי זה מופיע השימוש בצירופי אותיות הממלאים תפקיד של שמות לידיעות.

    ראובן: גם לפתוח עיניים ולהביט זה מעשה, המביא בעקבותיו ידיעות פלאיות רבות היישר אל עולמו הפנימי של האדם. השמות המוסכמים של ידיעות פלאיות אלו, הן אור, חושך,
    צורה, תנועה. צבע.
    הקשר המופלא בין מעשה וידיעה ( מוח ותודעה , חומר ורוח, גוף ונפש )———4

    לוי: לא פלא שיש אלפי שפות אנושיות בעולם, הרי כל אדם עושה ויודע.
    לא פלא שילדים רוכשים שפה בקלות ובמהירות, מכיוון שהם כל הזמן עושים מעשים,
    ( משחקים ) ורוכשים ידיעות הבאות אליהם ללא מאמץ.
    המבוגרים, רק מלמדים את הילדים, את השמות המוסכמים של הידיעות.

    שמעון: אני חייב לשאול שאלה שמטרידה אותי , מתחילת הדיון .
    לוי: אני יודע מה שאתה יודע, אותה שאלה מטרידה גם אותי.
    ראובן: מה השאלה?
    לוי: אתה פתחת את הדיון כך: אני נוגע בדופן פנימית של מקרר….וידיעה פלאית באה אלי
    ראובן: נכון
    לוי: איך זה קורה שהמעשה מביא לידיעה ?
    שמעון: זה בדיוק מה שרציתי לשאול ….איך זה קורה שמעשה פשוט בעולם החיצוני, מביא בעקבותיו ידיעה , היישר אל עולמו הפנימי של עושה המעשה.

    אשר: זה ממש פלא…אני נוגע בגוש שלג, וידיעה פלאית מגיעה אל עולמי הפנימי.
    ראובן: ואני פוקח עיניים, וידיעות רבות באות אל עולמי הפנימי.

    לוי: הרי זה פלא , נוגעים ויודעים, מביטים ויודעים…דרוש הסבר לפלא הזה.
    אשר: אין הסבר.
    שמעון: כל הדיון שלנו מבוסס על הקשר המופלא בין מעשה וידיעה.

    יש אומרים שתמונה אחת שווה 1000 מלים
    עתה נגיד, כי מעשה אחד = 1000000 מלים.

    א.עצבר
    8/2016

  6. אל המפגש בין רבדי האישיות והקיום האנושי (ומה שמעבר לאנושי) נחשפתי לפני 20 שנים. הידע התעורר בי ועזרתי להרבה אנשים לעבוד עם הכלים שניתנו לי על מנת שיוכלו להיטיב את איכות החיים שלהם: הגשמה עצמית, מימוש היכולות האנושיות, חיבור אל הטוב. הכלים שלמדתי משלבים רוח וחומר: תרגול גופני, רגשי ומנטלי – בהקשר לגמישות של המוח, יחד עם מדיטציות פורצות גבולות של האישיות.
    לפני 11 שנים נפצעתי והחבלה הותירה אותי עם פגיעה מוטורית ועצבית. טופלתי בתרופות, הזרקות ועוד. בשלב מסוים קיבלתי מסר ברור מהגוף: אם את מחפשת מזור לכאבים הכרוניים, תשני גישה. יחד עם שינוי הגישה קיבלתי מסרים נוספים מהגוף: המוח, המעבד האנושי, ניתן לכוונון. בהיותו גמיש, אוכל לשנות את העיבוד של הגירויים שאינם נעימים לי (התחלתי לכנות את הכאבים "תחושות לא נעימות"). פיתחתי מסע בתוך המוח, כשבאופן כמעט אוטודידקטי אספתי מידע מהרצאות, מחקרים והתנסויות שונות. למדתי כיצד לבנות מסלול במוח, לשנות בדרך קשרים ולבנות קשרים חדשים.
    הצלחתי לנהל את העיבוד העצבי ולהפחית בהרבה את התחושות הלא נעימות. אמנם אחרי מאמץ גופני עז הגוף שלי מדבר, אך אני יודעת לתת לו לנוח ולהרגיע אותו. לתוך המסע הנ"ל צרפתי פילוסופיות עתיקות מין המזרח והמערב (אותן למדתי בבית ספר לפילוסופיה)והרי לי "תבשיל" שמכיל מדע ורוח ושבעזרתו אני ממשיכה לעזור לאנשים עם כאבים כרוניים, כאבים רגשיים או התמכרויות.
    בקרוב אפרסם כמה פוסטים בעניין ב"סלונה". אשלח קישור.

כתיבת תגובה